LONTAR PELURU SIRI 3

Standard

Teknik Lontaran Sisi

Peserta juga boleh membuat lontaran menggunakan teknik sisi badan, sama ada dari sisi kanan atau sisi kiri. Untuk melaksanakan teknik ini, peserta perlu berdini secara megereng, dengan mana-mana sisi badannya menghadap

Persediaan Membuat Lontaran Sisi

1.  Peserta berdiri sedia sambil memegang peluru di dalam bulatan lontaran yang disediakan.

2.  Peserta berdiri dengan kedudukan kaki selangkah ke belakang daripada garisan tengah bulatan lontaran. Dalam pada itu peserta hendaklah menentukan kedudukan peluru selesa pada tangannya.

3.  Peserta hendaklah meletakkan kaki kiri pada tanah dan memusingkan sedikit bahunya ke hadapan.

4.  Peserta meluruskan kaki kirinya dan dengan demikian sudah bersedia untuk melakukan lontaran.

5. Peserta memusingkan tapak kaki kanan sambil mengangkatkan tumitnya dan diikuti dengan tolakan peluru keluar melepasi pegangannya.

6.  Peserta mengawal badan dan kakinya selepas melakukan lontaran supaya tidak menyentuh garisan atau papan penanda, sambil memerhatikan pendaratan peluru.

  1. Peserta meninggalkan bulatan lontaran melalui bahagian belakangnya.

Teknik Membelakangi Kawasan Lontaran

Dari semasa ke semasa menerusi latihan yang dilakukan dan penyertaan peserta dàlam pelbagai kejohanan, bukan sahaja dapat meningkatkan kemahiran peserta dalam sesuatu teknik lontaran, tetapi menambahkan teknik atau kaedah lontaran baru, yang mungkin lebih baik atau berkesan daripada teknik sebelumnya. Peningkatan mungkin dicapai menerusi pelbagai teknik lontaran, sebagai peserta, seseorang itu diharapkan dapat menggunakan sebaik boleh teknik lontaran untuk acara.

Teknik Lontaran Membelakangi Kawasan Lontaran

Teknik lontaran secara membelakangi kawasan Iontaran atau kawasan pendaratan merupakan peringkat yang lebih maju, dan biasanya dilakukan oleh peserta yang berpengalaman. Jurulatih biasanya tidak menggalakkan peserta baru menggunakan teknik lontaran mi kecuali mereka sudah benar-­benar mahir dalam melakukannya. Juga akan menjadi suatu kelebihan jika peserta dapat memepelajari dan menggunakan teknik ini khususnya dalam pertandingan.

Berikut adalah langkah-langkah yang boleh diambil oleh peserta dalam menggunakan

teknik lontaran cara ini.

1.  Peserta bersedia dengan memegang peluru dalam bulatan lontaran.

2.  Peserta memulakan pergerakan dengan membelakangi arah lontaran, sambil membongkokkan badan dan lutut kanan serta meluruskan kaki kin ke belakang.

3. Peserta mengangkat kaki kanannya sedikit untuk mendapatkan keseimbangan.

4. Peserta menurunkan kakinya berhampiran dengan papan penanda dalam bulatan lontaran, sambil tangan yang tidak memegang peluru menyokong dan mengawal pergerakan dan keseimbangan.

5.  Peserta memusingkan bahu dan pinggang ke arah lontaran.

6.  Peserta menolak peluru keluar sekuat mungkin dan tangan yang bebas terus mengawal.

7. Peserta mendapatkan kembali keseimbangan badan dan memerhatikan peluru mendarat.

8.  peserta meninggalkan bulatan lontaran menerusi bahagian belakangnya untuk membolehkan pegawal mengukur jarak yang dicapai.

Teknik O’Brien

Satu lagi teknik lontaran peluru yang dicipta pada tahun 1950-an oleh seorang pelontar peluru terkenal ketika itu, Perry O’Brien.  Teknik pemindahan kaki atau lebih dikenali sebagai teknik O’Brien. Sejak diperkenalkan, teknik ini terus menjadi pilihan dan kegemaran kebanyakkan peserta bertaraf dunia. Ini disebabkan menerusi teknik ini jarak yang dicapai adalah lebih jauh berbanding dengan jarak menerusi teknik lontaran yang lain. Teknik ini juga digunakan oleh kebanyakan peserta di negara kita khususnya dalam kejohanan kebangsaan.

Mereka yang menggunakan teknik lontaran ini terdiri daripada mereka yang sudah berpengalaman, yang mempunyai kemahiran tinggi dalam acara ini. Bagaimanapun, sebagai pelontar peluru, seseorang itu harus didedahkan dengan teknik ini bagi meningkatkan prestasinya.

Berikut adalah peringkat atau cara melakukan lontaran menggunakan teknik O’Brien.

1.   Peserta bersedia di dalam bulatan lontaran dengan memegang peluru mengikut keselesaan sendiri.

2.   Peserta berdiri dengan membelakangi kawasan pendaratan peluru, dengan kaki kanan hampir rnenyentuh garisan belakang bulatan.

3.   Peserta membongkokkan badan ke belakang sambil mengangkatkan kaki kiri serta merapatkannya dengan kaki kanan.

4.   Peserta harus memulakanl langkah pada kaki kanan, diikuti dengan bengkokkan lutut kaki kanan dan dihayunkan tangan kiri ke luar.

5. Peserta memusingkan bahu dan pinggangnya serta diikuti dengan perlakuan menolak dengan melepaskan peluru sekuat yang boleh.

6.  Peserta hendaklah melakukan lajakan hayunan dengan membawa berat badan ke hadapan dan diimbangi dengan tangan yang tidak memegang peluru.

7.  Peserta berusaha mengimbangi badannya sambil memerhatikan peluru mendarat di kawasan pendaratan.

Aktiviti Latihan Kemahiran Beransur Maju

1. Cara rnernegang peluru dengan menggunakan bola lisut tampa memperkenalkan peluru dahulu.

2.  Memperkenalkan peluru.

3.  Dirian tanpa menggunakan peluru dan gelonsor ke belakang di atas trek yang lurus.

4.  Ulang aktiviti di atas tetapi kali ini seorang rakan akan berdiri di hadapan dan memegang tangan bebas pelaku.

5. Geongsoran dengan menggunakan peluru.

6.  Gelongsor dengan menggunakan peluru kekedudukan dagu, lutut dan ibu jari kaki – ‘Power Position’ (tapak kàki bersudut)

7.  Ulang aktiviti 4 dengan bantuan kawan memegang tangan bebas.

8.  Dengan bantuan kawan memegang tangan bebas, dan kedudukan ‘Power Position’ (chin-knee-toe) – dagu, lutut dan ibu jani, lakukan pergerakan pinggang menghala ke arah lontaran.

9    Gabungkan keempat-empat pergerakan iaitu persediaan, gelungsuran, power position dan putaran pinggang.

10.       Dan kedudukan dinan buat gelongsoran dalam bulatan lontaran.

11.       Dalam bulatan lontaran, ulang aktiviti 8 tetapi tambah pergerakkan pinggang menhala ke arah lontaran.

12.       Dalani bulatan lontaran, gabungkan kesemua kemahiran yang telah dipelajari dan Iontar peluru melepasi tali yang direntangkan (tab direntangkan lebih kurang 7 kaki tinggi dan jarak 4 kaki dan bulatan lontaran).

13. Membuat lontaran berdiri atau  ‘Standing throw’.

14.       Membuat lontaran sisi.

15.       Membuat lontaran membelakangkan kawasan lontaran.

16.       Lakukan lontaran dengan cara Perry O’Brien iaitu gabungan semua kemahiran yang telah dipelajari dan jurulatih membetulkan kesalahan.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s