Lompat Jauh

Standard

LOMPAT JAUH

PENGENALAN

►    Di kesan seawal  tahun 708 sebelum masihi iaitu dalam Sukan Olimpik Kuno di Greece.

►    Lompatan sejauh 7.05 meter telah di buat oleh Chionis, peserta Sparta.

►    Lompatan dalam bentuk multiple, double-triple atau quin-triple

►    Sukan Olimpik Moden dihidupkan pada tahun 1896, lompat jauh sebagai salah satu acara olahraga

GAYA LOMPAT JAUH

FASA LOMPAT JAUH

  • Fasa penujuan – lari menuju ke papan lonjak
  • Fasa lonjakan – melompat dari papan
  • Fasa layangan – badan berada di udara
  • Fasa pendaratan – ( termasuk pulihan ) sentuhan bahagian badan dengan tempat mendarat.

FASA PENUJUAN

►    Terdapat beberapa cara untuk memulakan fasa ini iaitu fasa berlari dari tempat permulaan ke papan lonjak. Seorang atlet mula berdiri dengan kaki segaris atau kaki depan belakang. Perkara yang paling penting ialah langkah pertama dari titik permulaan meestilah bermula dengan kaki melonjak. Bilangan langkah ke papan lonjak berbeza, 11-15 langkah untuk pelompat novis,17-19 langkah untuk pelompat wanita pakar dan 23 langkah untuk pelompat lelaki pakar.

►    Penentuan titik mula

Pelompat bermula di papan lonjak, kira 11-15 langkah dan letakkan tanda. Ulang larian dari titik mula ke papan lonjak untuk memastikan kaki lonjak adalah pada papan lonjak. Jika perlu ubahkan tanda untuk mendapatkan jarak yang betul

FASA LONJAKAN

►    Setibanya di papan lonjak, pelompat seharusnya mencapai kelajuan larian maksimum. Bila kaki memijak papan lonjak, badan di rendahkan sedikit untuk memberikan keanjalan dari papan lonjakan itu. Kemudian badan di tegakkan dengan mengangkat dada ke atas.

FASA LAYANGAN

►    Dalam fasa ini pelompat tidak ada peluang untuk meningkatkan kederasan. Pelompat mengerakkan kaki dan tangan ke belakang. Untuk gaya tendang kayuh kaki digerakkan seperti mengayuh basikal

FASA PENDARATAN

►    Apabila badan mula jatuh, tangan dan kaki di rapatkan; tangan dan kaki di gerakkan ke hadapan. Bila tumit mula mencecah tanah, tangan digerakkan ke belakang dan kemudian kehadapan.

PRINSIP ASAS LOMPAT JAUH

►    Lompat jauh memerlukan peserta  berlari dengan pantas dan di susuli dengan lonjakan yang cukup kuat dan tinggi bagi mencapai jarak lompatan yang maksimum.

►    Suatu kajian dalam bidang olahraga

(Gordon, 1975) telah membuktikan bahawa gaya tendang kayuh hanya berkesan dan sesuai bagi pelompat yang mampu melompat jarak yang lebih daripada 5 meter.

LATIHAN ANSUR MAJU

1) Menentukan kaki lonjakan

►    Pelompat berlari perlahan dan melompat ke tempat mendarat secara berulang. Ini akan menentukan kaki yang kuat untuk lonjakan.

2) Latihan lonjakan

►    berlari dan melonjak dengan mengangkat lutut kaki yang melonjak seberapa tinggi yang boleh

►    berlari dan melonjak melepasi halangan selepas papan lonjak .

►    berlari 3 dan 5 langkah dan melompat

►    berlari 3 langkah dan menanduk objek yang di gantungkan

3) Latihan mendarat

►    lompat jauh berdiri ke kawasan mendarat menggunakan kaki lonjakan

►    lompat( dengan kaki lonjakan)  dan mendarat dari peti lombol (atau Peti kayu) atau papan anjal dan mendarat ke dalam kawasan mendarat.

►    Lompat berdiri melepasi tibunan pasir

(berbeza ketinggian)

4) Mengukur penujuan

►    Pelompat membelakangkan tempat mendarat dan dengan kaki bukan untuk lonjakan di atas papan lonjak ( hujung kaki sama) dengan sisi papan. Pelompat mula langkah pertama denan lonjakan dan mengira sehingga 7 langkah dan menandakan titik tersebut.

►    Selepas ini pelompat mengadap tempat mendarat dan meletak tapak kaki bukan lonjakan di atas tanda dan mula melangkah langkah pertama dengan kaki lonjakan.

►    Ulang dengan 9, 11 dan 13 langkah.

5) Latihan  gaya lompatan berbeza

►    Berlari 9 langkah dan melompat mengunakan gaya bebas.

►    Melonjak dari peti lombol atau kotak dengan gaya yang berbeza ( layar, gantung ,tendang kayuh)

►    Berlari  dan melompat dari papan anjal mengunakan

  • Gaya layar
  • Gaya tendang kayuh
  • Gaya gantung.

PERATURAN ACARA LOMPAT JAUH(PERATURAN 147)

►    Dalam pertandingan yang melibatkan 8 orang peserta, 3 percubaan di benarkan dahulu. Selepas ini 8 peserta terbaik di pilih untuk membuat 3 lagi lompatan.

►    Sebaliknya jika bilangan peserta ialah 8 orang  atau  kurang, 6 percubaan di beri.

►     Pembatalan berlaku dalam keadaan berikut:

  • Kaki menyentuh kawasan melepasi papan lonjak
  • Melonjak di luar kawasan papan lonjak
  • Semasa mendarat, menyentuh kawasan di luar kawasan mendarat yang lebih dekat dengan papan lonjakan
  • Selepas mendarat, berjalan keluar melalui bahagian terdekat dari titik pendaratan

PERATURAN ACARA LOMPAT JAUH

CARA MEGUKUR JARAK (PERATURAN 145)

►    Ukuran jarak terdekat dari kesan mendarat ke bahagian papan lonjakan yang terdekat dengan kawasan

►    Merekod kepada meter terdekat iaitu0.01 m di bawah ketinggian yang di ukur. Ini bererti bahagian kurang daripada 1cm diabaikan

Leave a comment